Strona używa ciasteczek (cookies). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Czytaj więcej


Różni autorzy

Hakowanie umysłu przez media społecznościowe

Kategorie: strony internetowe

http://sitn.hms.harvard.edu/flash/2018/dopamine-smartphones-battle-time/

https://www.cbsnews.com/news/brain-hacking-tech-insiders-60-minutes/

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1281&v=PMotykw0SIk

W „World Without Mind – The Existential Threat of Big Tech” Franklin Foer opisuje negatywny wpływ Doliny Krzemowej na prywatność, jakość informacji i kultury, własność intelektualną, wolny rynek i wolność na poziomie społeczeństwa. Ale negatywny potencjał nowych technologii objawia się również na poziomie organicznym, osobniczym, wpływając na neurochemię naszych mózgów.

W pierwszym artykule – Dopamine, Smartphones & You: A Battle For Your Time Trevor Haynes, neurobiolog z Harvard Medical School, wyjaśnia jak działają tzw. ośrodki nagrody w mózgu. Każda odczuwana przez nas przyjemność aktywuje szlaki nagrody (znane również jako szlaki przyjemności) co powoduje wydzielanie się neuroprzekaźnika dopaminy. Przyjemność nie musi być zewnętrzna, wystarczy przyjemna myśl. Dopamina wiąże bodziec w przeszłości był skojarzony z natychmiastową nagrodą, z wytworzonym przyjemnym emocjonalnym stanem. Im więcej dane połączenie bodziec – nagroda trenujemy, tym staje się ono mocniejsze. Nic dziwnego że w przypadku większości nałogów szlaki nagrody są zaburzone.

Facebook, Instagram, Snapchat, itd. są projektowane w taki sposób by wykorzystać ten mechanizm adaptacyjny ośrodków nagrody i dosłownie nas od nich uzależnić. Pozytywna interakcja społeczna jest postrzegana przez nas jako coś przyjemnego. Dopamina wydziela się nie tylko gdy doznajemy, ale również gdy oczekujemy przyjemności z kontaktu i motywuje nas do jego powtarzania. Mediom społecznościowym zależy byśmy byli ciągle zaangażowani. Dlatego systemy powiadomień nie działają na prostej zasadzie – nowa reakcja użytkownika → nowe powiadomienie. Powiadomienia są np. tak rozłożone w czasie by stopniować napięcie i wzmacniać impuls sprawdzania.

W CBS „60 Minutes: Brain Hacking Tech Insiders” Anderson Cooper rozmawia z ludźmi związanymi z tworzeniem tych programów dla Doliny Krzemowej, dzieli się przykładami mechanizmów uzależniających wbudowanych w media społecznościowe oraz obserwacją – klientami mediów społecznościowych nie jesteśmy my – użytkownicy, tylko reklamodawcy. My, a dokładniej nasz czas, nasza uwaga, są zasobem, który się sprzedaje.

Chamath Palihapitiya, jeden z wczesnych menadżerów Facebooka, podczas spotkania ze studentami Stanford Graduate School of Business (21’22”), powiedział, że czuje się winny za współtworzenie narzędzi, które niszczą socjalną tkankę społeczeństw. Jesteśmy kierowani przez pętlę informacji zwrotnej dążącej do wydzielania dopaminy, co niszczy dyskurs obywatelski, kooperacje i zaufanie. Jego apel do studentów Standfort jako przyszłych liderów (54’37”) – to jest ten moment, gdy musimy mocno zahamować i przestać używać części z tych narzędzi (w domyśle mediów społecznościowych). Przestań używać aplikacji społecznościowych i daj odpocząć umysłowi. Jak słusznie zauważa, publikacja swoich zdjęć na jednej z platform nie ma nic wspólnego z rozpoczynaniem własnej działalności i robieniem czegoś kreatywnego. Te narzędzia programują Twój umysł na otrzymywanie szybkiej informacji zwrotnej, a to jest ten sam umysł, który ma inwestować czas, z cierpliwością budować coś nowego i akceptować opóźnioną gratyfikację.

A jak jest u Ciebie? Czy nie odczuwasz niepokoju, gdy nie wiesz, co się dzieje w sieci znajomych? Nie zauważasz u siebie impulsu ciągłego sprawdzania, czy przyszła nowa wiadomość, jakieś polubienie, komentarz? Czy nie ucieka Ci cenny czas, gdy właśnie tym się zajmujesz?

To nie jest niewinny nałóg. Bo jak można odpocząć, zresetować umysł, skoncentrować się na wykonywanej czynności, zagłębić w rozmowę, jednym słowem – skupić się na przeżywaniu własnego życia, gdy w obszarze naszej uwagi co chwilę pojawia się nakaz dotykania telefonu. Jaka przyszłość nas czeka, gdy następne pokolenia są tak kondycjonowane od wczesnych lat? Jaka przyszłość ich czeka? Jak zauważył jeden z czytelników w komentarzu do pierwszego artykułu: „cyfrowy zombie nie będzie mistrzem w działaniu”.